شهدا گنج های ماندگار

یادواره شهدای چهارصد دستگاه کرج

شهدا گنج های ماندگار

یادواره شهدای چهارصد دستگاه کرج

سلام خوش آمدید
شهید آذرخشی-موسی الرضا

موسی الرضا آذرخشی

نام پدر: اسحاق

تاریخ تولد: 1-3-1348 شمسی

تاریخ شهادت : 13-11-1367 شمسی

نام گلزار:امامزاده محمد 

شهر:البرز - کرج

شهید موسی الرضا آذرخشی در تاریخ اول خرداد ماه سال1348در قوچان متولد شد و به یمن همجواری با حضرت امام رضا(ع) ایشان را موسی الرضا نامیدند.خانواده ایشان در سال 1349 به شهرستان قوچان مهاجرت کردند و شهید در سن 7 سالگی در قوچان به مدرسه رفتند. وی تا سال پنجم ابتدایی را در قوچان به اتمام رساندند و سپس به همراه خانواده به کرج امدند. ایشان پس از چند سال با یکی از مربیان ورزشهای رزمی اشنا شده و در رشته تکواندو به فعالیت پرداختند و در این رشته به موفقیت‌هایی دست یافتند از جمله قهرمانی در مسابقات جوانان استان تهران و شهرستان کرج در امد.در طی این سال‌ها که اوج جنگ‌تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران بود ایشان چند بار برای اعزام به جبهه‌ها مراجعه کردند که به علت سن کم از اعزام ایشان ممانعت میشد. شهید در سن 8 سالگی نماز خواندن را شروع کرد و علاقه شدیدی به اسلام و ائمه (ع) و حضرت امام خمینی (ره) داشتند و به ویژه در مراسم ماه محرم هر سال شرکت میکردند. شهید در تاریخ1367/6/18 جهت خدمت مقدس سربازی از کرج اعزام شدند و دوره اموزشی را در پادگان پرندک گذراندند و سپس به کرمان اعزام شدند و پس از مدتی حدود2 ماه که از خدمت سربازی ایشان گذشت در تاریخ 1367/11/13 در عملیات 96ساعته فجر در درگیری با قاچاقچیان و سوداگران مرگ در منطقه کویر لوت به فیض شهادت نائل امدند.


 شهید «موسی‌الرضا آذرخشی» در تاریخ اول خرداد ماه سال1348، در قوچان متولد شد و به یمن همجواری با حضرت امام رضا(ع) او را «موسی الرضا» نامیدند.

خانواده ایشان در سال 1349، به شهرستان قوچان مهاجرت کردند و شهید در سن هفت سالگی در قوچان به مدرسه رفت. وی تا سال پنجم ابتدایی را در قوچان به اتمام رساند و سپس به همراه خانواده به کرج آمدند.

ایشان پس از چند سال با یکی از مربیان ورزشهای رزمی آشنا شده و در رشته تکواندو به فعالیت پرداخت و در این رشته به موفقیت‌هایی دست یافت؛ از جمله قهرمانی در مسابقات جوانان استان تهران و شهرستان کرج در آمد. او قهرمان ورزش در رشته تکواندو بوده است و در مسابقات رسمی در سطح شهرستان استان و کشور شرکت کرده و دارای کمربند مشکی بود.

در طی سال‌هایی که جنگ‌ تحمیلی‌ عراق علیه جمهوری اسلامی ایران بود ایشان چند بار برای اعزام به جبهه‌ها مراجعه کرد که به علت سن کم از اعزام ایشان ممانعت می‌شد. او در سن هشت سالگی نماز خواندن را شروع کرد و علاقه شدیدی به اسلام و ائمه (ع) و حضرت امام خمینی (ره) داشت و به ویژه در مراسم ماه محرم هر سال شرکت می‌کرد.

شهید در تاریخ هیجدهم شهریور 1367، جهت خدمت مقدس سربازی از کرج اعزام شد و دوره آموزشی را در پادگان «پرندک» گذراند و سپس به کرمان اعزام شد. او در زمان خدمت سربازیش مبارزه با سوداگران مرگ و قاچاقچیان را برگزید تا بلکه بتواند با همت و رزم خویش ریشه آنها را بکند و جوانان کشورش را از آفت اعتیاد نجات دهد.

وی پس از مدتی حدود دو ماه که از خدمت سربازی اش گذشت، در تاریخ سیزدهم بهمن ماه 1367، در عملیات «نود و شش ساعته فجر» در درگیری با قاچاقچیان و سوداگران مرگ در منطقه کویر لوت به شهادت رسید. تربت پاک شهید در گلزار شهدای «امامزاده محمد کرج» نمادی از ایثار و شهامت در راه وطن است. تربت پاک شهید در گلزار شهدای «امامزاده محمد» نمادی از ایثار و استقامت در راه وطن است.


نقل خاطره ای از شهید«موسی الرضا آذرخشی»؛

شهید در زمان جنگ خیلی دلش می‌خواست به جبهه برود اما چون سنش کم بود قبول نمی‌کردند. بعد از پایان جنگ هنوز شش ماه برای سربازی رفتن وقت داشت که به جبهه رفت و دفترچه آماده خدمتش را گرفت و یک هفته قبل از اینکه به سربازی برود به مشهد مقدس سفری کرد و به پابوس امام رضا (ع) مشرف شد و آخرین زیارتش را کرد.


از قهرمانی تکواندو تا درگیری با قاچاقچیان


از قهرمانی تکواندو تا درگیری با قاچاقچیان

منبع: پرونده فرهنگی شهدا،اداره اسناد انتشارات، هنری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
شهدا گنج های ماندگار

"گاهی رنج و زحمتِ زنده نگهداشتن خون شهید، از خود شهادت کمتر نیست. رنج سی ساله امام سجّاد علیه الصّلاة والسّلام و رنج چندین ساله زینب کبری علیهاسلام از این قبیل است. رنج بردند تا توانستند این خون را نگه بدارند. بعد از آن هم همه ائمّه علیهم السّلام تا دوران غیبت، این رنج را متحمّل شدند. امروز، ما چنین وظیفه‌ای داریم. البته شرایط امروز، با آن روز متفاوت است. امروز بحمداللَّه حکومت حق - یعنی حکومت شهیدان - قائم است. پس، ما وظایفی داریم."

آخرین نظرات