شهدا گنج های ماندگار

یادواره شهدای چهارصد دستگاه کرج

شهدا گنج های ماندگار

یادواره شهدای چهارصد دستگاه کرج

سلام خوش آمدید
شهدای فصل بهار

"گاهی رنج و زحمتِ زنده نگهداشتن خون شهید، از خود شهادت کمتر نیست. رنج سی ساله امام سجّاد علیه الصّلاة والسّلام و رنج چندین ساله زینب کبری علیهاسلام از این قبیل است. رنج بردند تا توانستند این خون را نگه بدارند. بعد از آن هم همه ائمّه علیهم السّلام تا دوران غیبت، این رنج را متحمّل شدند. امروز، ما چنین وظیفه‌ای داریم. البته شرایط امروز، با آن روز متفاوت است. امروز بحمداللَّه حکومت حق - یعنی حکومت شهیدان - قائم است. پس، ما وظایفی داریم."مقام معظم رهبری


عملیات های مهم فصل بهار در دفاع مقدس


1-عملیات فتح‌المبین در سحرگاه دوشنبه 2 فروردین 1361 در منطقه غرب رودخانه کرخه اجرا شد. این عملیات که با فرماندهی مشترک سپاه و ارتش آغاز شده بود، بعد از هفت روز، در 1361/1/8 با موفقیت صددرصد به پایان رسید.

با پیروزی قاطع عملیات فتح‌المبین، 2400 کیلومتر مربع از خاک کشور آزاد شد. در این نبرد ارتفاعات عین‌خوش، علی‌گره‌زد، تینه، ابوغریب، تنگه رقابیه، دشت عباس و تپه‌های ابوصلیبی خات و پایگاه‌های راداری 4 و 5 نیروی هوایی ارتش ایران از تصرف عراق درآمد و شهرهای دزفول، شوش و اندیمشک از برد توپخانه و جاده اندیمشک ـ اهواز از برد آتش مؤثر دشمن خارج شدند.


2-عملیات بیت‌المقدس در ساعت سی دقیقه بامداد جمعه 10 اردیبهشت 1361 با رمز یا «علی‌بن‌ابیطالب‌علیه‌السلام» اجرا شد.و در سوم خرداد با فتح شهر خرمشهر به پایان رسید.

عملیات بیت‌المقدس از بزرگ‌ترین عملیات‌های ایران برای آزادسازی مناطق اشغال‌ شده توسط ارتش عراق بود که با اجرای آن ۵۰۳۸ کیلومتر مربع از اراضی اشغالی، ازجمله شهرهای خرمشهر، هویزه، پادگان حمید و جاده اهواز ـ خرمشهر آزاد شد.

اهداف عملیات بیت‌المقدس انهدام نیروهای عراق و آزادسازی سرزمین‌های اشغالی در غرب رودخانه کارون و تهدید بصره برای وادارکردن عراق به پرداخت خسارت‌های جنگ بود. آزادسازی خرمشهر از نظر استراتژیکی و سیاسی اهمیت ویژه‌ای داشت. دورکردن شهرهای اهواز، حمیدیه، سوسنگرد و جاده اهواز ـ آبادان از برد توپخانه دوربرد عراق، ترمیم مرز بین‌المللی و آزادکردن جاده مواصلاتی اهواز ـ خرمشهر هم ازجمله اهداف این عملیات بود.


شهدای چهار صد ستگاه در فصل بهار به شرح زیر میباشد:
  1. شهید افشار-حسین (شهدای فروردین ماه)

  2. شهید باغیانی-علی

  3. شهید بیک وردی-علیرضا

  4. شهید خدابخشی-عباس

  5. شهید خراسانی گرده کوهی-محمود

  6. شهید دهقان بنادکی-جلال

  7. شهید رحمان زاده-مهدی

  8. شهید رشیدی-علی اکبر

  9. شهید شادمهر-محمد

  10. شهید فاتحی پور-مسعود

  11. شهید کاظمی-حسین

  12. شهید گرشاسبی-رضا

  13. شهید محمدی-ابرهیم

  14. شهید منتظری-محمدرضا

  15. شهید نادم - غلامرضا

  16. شهید رفیعی-پناهعلی

  17. شهید ترکیان-محمدحسین (شهدای اردیبهشت)

  18. شهید جعفری جلگه-عباس

  19. شهید چاکرالحسینی-ناصر

  20. شهید خانمحمدی-مرتضی

  21. شهید خدری-غلامحسین

  22. شهید خوانساری-مسعود

  23. شهید دهقان دره شیری-کاظم

  24. شهید دهقان سانیچ-علی

  25. شهید دهقان طزرجانی-غلامحسین

  26. شهید زارع-غلامرضا

  27. شهید شمس-محمدحسین

  28. شهید شیری-رضا

  29. شهید طهماسبی-اکبر

  30. شهید طهماسبی-ذبیح الله

  31. شهید عسگری-محمود

  32. شهید منتظری-احمد

  33. شهید باغجری-علیرضا(شهدای خردادماه)

  34. شهید حسینی-سیدجلیل

  35. شهید دهقان نیری-رحمان

  36. شهید عسگری-محمد

  37. شهید محسنی-علی

  38. شهید زارع توران پشتی-محمدرضا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
شهدا گنج های ماندگار

"گاهی رنج و زحمتِ زنده نگهداشتن خون شهید، از خود شهادت کمتر نیست. رنج سی ساله امام سجّاد علیه الصّلاة والسّلام و رنج چندین ساله زینب کبری علیهاسلام از این قبیل است. رنج بردند تا توانستند این خون را نگه بدارند. بعد از آن هم همه ائمّه علیهم السّلام تا دوران غیبت، این رنج را متحمّل شدند. امروز، ما چنین وظیفه‌ای داریم. البته شرایط امروز، با آن روز متفاوت است. امروز بحمداللَّه حکومت حق - یعنی حکومت شهیدان - قائم است. پس، ما وظایفی داریم."

آخرین نظرات